Saturday, March 19, 2011

cucuk 2 bulan

Kami sekeluarga pulang ke kampung sebab Humaira dicucuk pada 15 Mac sempena usianya 2 bulan sekali dengan check up. Papanya pun dah di approved cuti sampai hari Selasa. Sama macam cucuk 1 bulan aritu, Humaira tak nangis beria, cuma bunyi hek.. hek kejap pastu senyum semula bila diagah. Time timbang berat Humaira naik lagi 1 kg lebih jadi 4.8 kg. Alhamdulillah, ada peningkatan. Mudah-mudahan Humaira terus membesar dengan sihat dan kuat. Aku risau berat Humaira tak naik banyak sebab perasaan nie rasa macam bekalan susu badan macam tak mencukupi je untuk si kecil nie. Tambah lagi aku dah pun mengurangkan susu formula, tak macam waktu awal2 Humaira lahir kerap jugak aku kasi susu formula.

Nurse Kak Aida yang cek dan cucuk Humaira pun ada tanya kenapa tak kasi susu badan penuh. Erm tak tau aku nak kasi jawapan macam mana. Naluri ibu aku ni naklah sangat kasi susu badan secara ekskusif tapi dek tersilap mase awal2 kelahiran aritu, susu makin lama rasanya makin sikit pulak. Tapi aku ada jugak tanya nurse kalau sekarang nak start semula fully BF boleh ke. Katanya boleh, yang penting mind set tu yang kena betul. Jangan fikir susu tak cukup, kalau fikir memang tak cukup. Kena fikir yang positif untuk menyusu anak. Mungkin itula penyebab susu aku kurang di awal2 kelahiran dulu. Asyik fikir susu tak de jek..

Selesai Humaira dicucuk, aku bertanyakan nurse jika baby akan demam lepas cucuk. Macam-macam la aku tanya lagi pasal demam nie. Risau sangat kalau Humaira demam lepas cucuk nanti. Dahla terus nak balik Shah Alam petangnya. ....dan petang tu time nak bertolak pulang, badan Humaira pun hangat. Nasib Humaira tak mengamuk walau pun demam. Baiknye anak mama.








No comments: